سیستم های کنترلی هواساز

مقالات پربازدید

سیستم های کنترلی هواساز

دستگاه هواساز سیستمی متشکل از دمپر، بسترهای متفاوت فیلتراسیون، کویل های سرمایشی گرمایشی قسمت رطوبت زن والکتروفن می باشند که در مجموع تهویه مطبوع محیط را فراهم می نماید. اما از آنجایی که مکان های مختلف شرایط متفاوتی را برای آیده آل کردن محیط خود می طلبند لذا نیاز هست که دستگاه های هواساز با استفاده از سیستم های کنترلی برنامه ریزی شده خواسته مشتری را برآورده سازد. در ادامه به بررسی سیستم های کنترلی دستگاه های هواساز و نحوه عملکرد آن ها جهت کمک به ایجاد تهویه مناسب اشاره می گردد.

فهرست مقاله:

– هواساز چیست؟

– نحوه عملکرد هواساز

آیا استفاده از سیستم های کنترلی بر روی دستگاه هواساز ضرورت دارد؟

– هواساز از چه قسمت هایی تشکیل شده می باشد؟

دلایل استفاده از سیستم های کنترلی در دستگاه های هواساز

– مزایای استفاده از سیستم های کنترلی در هواساز

– انواع کنترلر بر روی دستگاه های هواساز

هواساز چیست؟

از دستگاه هواساز جهت تنظیم نمودن دما، رطوبت و فیلتراسیون هوای محیط استفاده می گردد. این دستگاه در مدل های مختلف هواساز معمولی، هواسازایرواشر، هواسازایرواشراکونوپک و هواساز بیمارستانی و یا هایژنیک ساخت می شوند.

دستگاه هواساز از قسمت های مختلف تشکیل شده که بسته به نوع کاربری از ساده ترین شکل که فقط وجود کویل های سرمایی گرمایی تا پیچیده ترین نوع آن که استفاده از انواع فیلترهای مختلف در چندین بستر جهت بالابردن درجه خلوص هوا می باشد طراحی و ساخت می گردد. هرچه محیط نیاز به پاکی بیشتر هوا داشته باشد مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، اتاق های کلین و .. طراحی هواساز پیچیده تر می گردد، از طرفی وجود دستگاه های کنترلی برای چنین مکان هایی به شدت نیاز می باشد که عملکرد دستگاه دقیق تر شده و راندمان بالاتر رود.

انواع دستگاه هواساز

نحوه عملکرد هواساز

هوای ورودی از طریق دمپرها وارد دستگاه شده سپس وارد مرحله فیلتراسیون می گردد. در این مرحله باتوجه به تعداد بسترهای فیلتراسیون هوای پاک ایجاد می گردد. در مرحله بعد هوا توسط کویل های گرمایی گرم و یا توسط کویل های سرمایی و گاها سیستم ایرواشر خنک می شوند. هوای گرم و یا سرد توسط مکش الکتروفن وارد محیط می گردد.

 

هواساز از چه قسمت هایی تشکیل شده می باشد؟

  • دمپر: صفحه فلزی که با باز و بسته کردن آن می توان میزان جریان هوای ورودی به سیستم هواساز را کنترل نمود.
  • فیلتراسیون: به منظور کنترل و حذف آلاینده های موجود در هوای ورودی به دستگاه از فیلتراسیون استفاده می شود. بسترهای متفاوت بسته به محیط مورد نظر از یک فیلتر ساده مانند فلزی تا مکان های حساس مانند بیمارستان های از چندین بستر خصوصا فیلترهای هپا و اولپا در دستگاه های هواساز استفاده می گردد. از پرمصرف ترین فیلترهای دستگاه های هواساز می توان به فیلترفلزی، پنلی، کیسه ای، هپا و اولپا اشاره نمود.
  • کویل های حرارتی برودتی: به عنوان مبدل عمل نموده و مبرد سرمایی و یا گرمایی را دریافت و سرمایش گرمایش را تامین مینماید.
  • قسمت رطوبت زن: متشکل از پمپ آب، لوله های رایز، بست و افشانک می باشد که با رانده شدن آب توسط پمپ درون لوله های رایز و پودر شدن آب در افشانک ها باعث مرطوب شدن هوای عبوری از این قسمت می شوند.
  • الکتروفن: قلب دستگاه که با مکش هوا و عبور از قسمت های گفته شده هوای مطبوع را به داخل فضا می دمد. فن های هواساز شامل بکوارد، فوروارد و پلاگ فن های می شود.

دلایل استفاده از سیستم های کنترلی در دستگاه های هواساز

استفاده از روش های هوشمندسازی در دستگاه های هواساز علاوه بر کاهش مصرف انرژی و خطاهای انسانی این امکان را می دهد که کنترل تهویه مطبوع در ساعات های مختلف شبانه روز و فصول مختلف بدون حضور اپراتور و با کیفیت هرچه بیشتر انجام گیرد. این کار توسط سناریوی از پیش تعریف شده و با استفاده از سیستم های کنترلی تعبیه شده بر روی دستگاه های هواساز به منظور تامین هوای تازه، فیلتر شده و دمای مناسب انجام می گیرد. همچنین با استفاده از سیستم های کنترلی می توان به شناسایی عیوب ناشی از عوامل مختلف پرداخته و در اسرع وقت نسبت به تعمیر، تعویض و سرویس دهی اقدام و از آسیب های جدی به دستگاه جلوگیری نمود.

آیا استفاده از سیستم های کنترلی بر روی دستگاه هواساز ضرورت دارد؟

بر روی دستگاه های هواساز می توان سیستم های کنترلی متفاوت باتوجه به الزامات پروژه جهت به حداکثر رساندن عملکرد و بهره وری دستگاه درنظر گرفت. استفاده از آپشن ها نامبرده در ادامه مقاله به بهره وری هرچه بیشتر دستگاه کمک شایانی نموده و منجر به ساخت هواسازهای مختلف می گردد. اما استفاده از این سیستم ها هیچ گونه اجباری نداشته و می توان ساخت دستگاه هواساز را به ساده ترین روش انجام داد.

 

بیشتر بخوانیم:

تعمیر و نگهداری دستگاه های هواساز

هواساز ایرواشر نساجی چیست؟

 

انواع کنترلر بر روی دستگاه های هواساز

  • کنترلر دما با استفاده از شیر سه راهه و اینورتر

کنترل هواساز با استفاده از سنسور و شیرهای دوراهه و سه راهه بر روی کویل ها:

با استفاده از سنسور در خروجی دستگاه هواساز و یا محیط مورد نظر و با اتصال آن به کنترلری که دمای مطلوب در آن از پیش تعریف شده می باشد نسبت به تنظیم شیرهای سه راهه و یا دوراهه اقدام می نماید و مقدار جریان آب عبوری (دبی آب ) از کویل ها به تدریج کم و یا زیاد می شود. این سیستم در هواسازهای حجم ثابت یا CAV استفاده می شود.

کاربردشیرسه راهه برروی دستگاه هواساز

کاربردشیرسه راهه در هواساز

کنترل هواساز با استفاده از اینورتر و تغییر دور الکتروفن فن:

کنترلر هواساز با مقایسۀ دمای تعریف شده یا set point و دمای محیط به اینورتر فرمان داده و اینورتر سرعت چرخش الکتروموتور را با تغییر فرکانس تغییر داده  و به این ترتیب حجم هوا در مکان موردنظر را کم و یا زیاد و کنترل می نماید. استفاده از این تکنولوژی ذر هواسازهای حجم متغییر یا VAV  صورت می گیرد.

تغییردورموتوربااینورتر

تغییر دورموتور در هواساز

بیشتر بخوانیم:

هواساز حجم ثابت یا CAV چیست؟

هواساز حجم متغیر یا VAV چیست؟

اینورتر چیست؟ وظیفه اینورتر بر روی دستگاه هواساز

  • موتور دمپر:

جهت کنترل باز و یا بسته شدن دمپرها که در میزان ورودی هوای تازه و یا برگشتی از محیط و اختلاط آن ها تاثیر گذاشته و به صورت اتوماتیک انجام می شود.

  • سیستم کنترلی آنتی فریز:

جهت جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدن کویل های آب گرم در زمستان

  • سوئیچ DPS:

سیستم کنترلر فیلترها می باشد که در صورت کثیف شدن و نیاز به شستشو و یا تعویض نمودن آن ها اخطار داده می شود.

  • ترانسمیتر DPT:

باگذشت زمان فیلترها کارایی خود را از دست داده و کثیف می شوند به همین منظور با کاهش حجم هوادهی هواساز روبرو می شویم که با اندازه گیری افت فشار هوای عبوری از فیلترها با توسط dps نسبت به افزایش سرعت فن توسط اینورتر اقدام نموده تا کاهش هوادهی جبران شود.

  • سنسور رطوبت:

محل قرارگیری این سنسور یا در مسیر برگشت هوا از محیط به هواساز می باشد تا دمپرها براساس میزان رطوبت باز یا بسته شوند و یا در مسیر رفت جهت کنترل رطوبت هوای رفت به کار می روند.

  • سنسور Co2:

 اندازه گیری میزان دی اکسیدکربن موجود درهوای برگشتی از محیط به هواساز، جهت تنظیم دمپرها برای اختلاط هوای تازه و برگشتی برای رسیدن به سطح اکسیژن کافی درنظر گرفته می شود.

سیستم های کنتری دستگاه هواساز

سیستم های کنترلی هواساز

کنترل رطوبت درهواساز

سنسورهای کنترل رطوبت هواساز

مزایای استفاده از سیستم های کنترلی در هواساز

  • کاهش نیروی انسانی به دلیل کنترل اتومات هواساز
  • کنترل دقیق کیفیت هوا
  • کاهش مصرف انرژی
  • جلوگیری از آسیب های احتمالی به دستگاه و افزایش عمردستگاه
  • تطابق کارکرد هواساز با شرایط محیط و بهینه سازی آن
  • کنترل آلاینده ها، دما، رطوبت و میزان هوای تازه و برگشتی

جهت مشاهده پروژه های ارسالی به پیج اینستاگرام اصفهان هواساز مراجعه نمائید.

                                                   اینستاگرام اصفهان هواساز

سوالات متداول

بر روی دستگاه های هواساز می توان سیستم های کنترلی متفاوت باتوجه به الزامات پروژه جهت به حداکثر رساندن عملکرد و بهره وری دستگاه درنظر گرفت. استفاده از آپشن ها نامبرده در ادامه مقاله به بهره وری هرچه بیشتر دستگاه کمک شایانی نموده و منجر به ساخت هواسازهای مختلف می گردد. اما استفاده از این سیستم ها هیچ گونه اجباری نداشته و می توان ساخت دستگاه هواساز را به ساده ترین روش انجام داد.

  • کاهش نیروی انسانی به دلیل کنترل اتومات هواساز
  • کنترل دقیق کیفیت هوا
  • کاهش مصرف انرژی
  • جلوگیری از آسیب های احتمالی به دستگاه و افزایش عمردستگاه
  • تطابق کارکرد هواساز با شرایط محیط و بهینه سازی آن
  • کنترل آلاینده ها، دما، رطوبت و میزان هوای تازه و برگشتی

در سیستم هواساز جهت تامین سرمایش گرمایش از کویل های حرارتی برودتی استفاده می گردد و اما در سیستم ایرواشر تامین گرمایش توسط کویل حرارتی و سرمایش توسط سیستم ایرواشر به روش تبخیری توسط بست و افشانک و پودر شدن آب تامین می گردد. جهت مطالعه بیشتر قسمت محصولات هواسازایرواشر را مطالعه فرمائید.

در ایرواشر وظیفه تامین گرمایش کویل های حرارتی و سرمایش سیستم ایرواشر می باشد و اما در اکونوپک که یک پک اقتصادی می باشد بدون نیاز به موتورخانه سرمایش توسط ایرواشر و گرمایش توسط مشعل تامین می گردد.

 

در هواساز کویل های سرمایشی گرمایشی با اتصال به موتورخانه و منبع گرم و سرد حرارت و برودت را تامین می نماید و در اکونوپک ایرواشر مسئول تامین سرمایش و مشعل تامین گرمایش را بدون نیاز به موتورخانه و هرگونه هزینه های اضافی تاسیسات به عهده دارد.

هواساز بیمارستانی، آنتی باکتریال و یا هایژنیک هواساز بسیار پیچیده برای محیط هایی که نیاز مبرم به هوای کاملا تمیز دارند استفاده می گردد. برتری این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر استفاده از چندین بستر فیلتراسیون جهت به صفر رساندن آلودگی و همچنین نحوۀ ساخت کاملا متفاوت می باشد. سیستم سرمایش گرمایش مانند هواساز می باشد.

× پشتیبانی آنلاین
۰۳۱-۳۳۷۶۴۷۱۹